
 

KREMLINTROL 





Bas van der Plas

KREMLINTROL
Propaganda en desinformatie

voor Poetins Rusland

NARVA – 2023



Titel: Kremlintrol – Propaganda en desinformatie voor Poetins Rusland

© 2023 Bas van der Plas/INSUDOK

ontwerp omslag: Larissa Smirnova

Uitgegeven door: INSUDOK, Narva 

email insudok@gmail.com

ISBN: 978 90 765 391 02

NUR: 686 

Alle rechten voorbehouden. All rights reserved. 

www.bestelmijnboek.nl



5

I n h o u d

Inleiding 7

1. Desinformatie als cocaïne 11

 2. Brigades van ‘experts’ 17

 3. De trollenfabriek 23

4. Berichten uit het Kremlin 31

 5. De informatietroepen van Rusland 37

 6. Secondary Infektion 45

 7. Wikipedia en TikTok in Rusland 50

 8. Russische media over de ‘nazistaat’ Oekraïne 55

 9. Internet en censuur in Rusland 63

10. Aanval en verdediging 69

11. Ondersteuning van de oorlog 75

12. Discussie? Nee: ‘nazi!’ 83

Bijlage De kracht van propaganda, door Hennie Konings 93

Bronnen 99

 

 

 



6

“One of the most horrible features of war is that all the war-propaganda, 

all the screaming and lies and hatred, 

comes invariably from people who are not fighting.”

George Orwell, Homage to Catalonia 1938



7

I n l e I d I n g  

Op 24 februari 2022 begon de Russische invasie van Oekraïne. Van dramati-

sche effecten op de voedselvoorziening tot verstoringen van de energiesector 

had de invasie grote gevolgen over de hele wereld. Terwijl het Rusland-Oe-

kraïne-conflict voortduurt wordt de veranderende rol van informatietechnolo-

gie en de invloed die dit heeft gehad op het conflict steeds duidelijker. 

De toenemende inzet van informatie en technologie in conflictsituaties is geen 

nieuw fenomeen. Islamitische staat (ISIL) was in staat bijna 30.000 buiten-

landse strijders te rekruteren tijdens het hoogtepunt van hun activiteiten, gro-

tendeels door het geavanceerde gebruik van sociale media. En toen Rusland 

in 2014 de Krim annexeerde, kreeg Oekraïne niet alleen te maken met een 

omvangrijke militaire operatie, maar ook met een substantiële cyberoorlogs-

campagne.

In de afgelopen maanden is het aantal cyberaanvallen binnen Rusland vervijf-

voudigd sinds het begin van de invasie, met hackergroepen zoals Anonymous 

die Rusland de oorlog hebben verklaard, waardoor Rusland het meest aange-

vallen land ter wereld is.

Ondanks de enorme cyberdreigingen in deze regio, die blijven toenemen, is 

de bezorgdheid over valse informatie op internet een van de laagste ter wereld 

in zowel Rusland als Oekraïne. In beide landen maakte minder dan 38% van 

de mensen zich zorgen over online desinformatie, aanzienlijk minder dan het 

wereldwijde gemiddelde van ruim 57%. De ongelijkheid tussen werkelijke 

en waargenomen dreigingen in deze regio suggereert dat internetgebruikers 

waarschijnlijk vatbaarder zijn voor online desinformatie en dit verklaart waar-

om het zo’n fundamentele rol speelt in de cyberoorlog. Zeker aan Russische 

zijde hebben strak gecontroleerde staatsmedia en het substantiële gebruik van 

desinformatie geholpen om controle over het conflict uit te oefenen. Dit ver-

klaart voor een deel de lage weerstand tegen de invasie in Rusland.

In de vroege stadia van de oorlog nam de Oekraïense president Volodymyr 

Zelensky, vanuit de frontlinies van het conflict, via Zoom deel aan een rond-



8

leiding langs de bondgenoten van Oekraïne om steun voor Oekraïne op te 

trommelen. De internationale media kregen beelden te zien van Zelensky 

gekleed in gevechtskleding, die wereldleiders smeekte om sancties op te leg-

gen tegen Rusland en Oekraïne te voorzien van de wapens die nodig zijn om 

zichzelf te verdedigen. Veel van deze steun en veel van deze sancties zijn 

inderdaad aangekomen en dit heeft tot nu toe een enorme impact gehad op 

het conflict.

Ook de Oekraïense minister van Digitale Transformatie, Mykhailo Federov, 

een andere belangrijke speler in deze strijd op sociale media, heeft via Twit-

ter druk uitgeoefend op particuliere bedrijven, van techreuzen zoals Apple 

en Amazon tot duizenden kleine en middelgrote bedrijven, om hun zaken in 

Rusland te beperken. 

Het verbonden zijn met internet in Oekraïne is van cruciaal belang geweest. 

Basisbewegingen in Oekraïne hebben gezien hoe burgers inhoud uit het con-

flictgebied deelden, donoren in andere landen inschakelden om geld in te za-

melen voor militaire voorraden en hulp te vergaren voor degenen die door 

het conflict ontheemd waren. Dit slimme gebruik van informatie en sociale 

media heeft Oekraïne aanzienlijke vroege winst in de informatieoorlog op-

geleverd en heeft zeker bijgedragen aan de internationale reacties op de Rus-

sische invasie. De Russische reactie was duidelijk anders. Het Poetin-regime 

is goed geoefend in propagandacampagnes en waar Oekraïense bewegingen 

op sociale media grotendeels vanuit de basis opereerden, wordt de autoritaire 

benadering van bovenaf in Rusland gekenmerkt door het beperken van de 

vrije stroom van informatie, het opschorten van de toegang tot sociale me-

dia en het inschakelen van een leger van betaalde trollen om de klok rond te 

werken om de lijn van het Kremlin na te praten en rapporten uit Oekraïne in 

diskrediet te brengen.

Rusland mobiliseerde ook de zampolits, een militaire instelling die bestaat uit 

militaire priesters, psychologen en militaire commandanten die ervoor moe-

ten zorgen dat Russische burgers en militairen loyaal en gemotiveerd blijven 

voor de Russische zaak. Rusland heeft deze acties aangevuld met strikte cen-

suurwetten, met lange gevangenisstraffen voor degenen die openlijk de inva-



9

sie van Oekraïne ondermijnen, of er op een andere manier naar verwijzen dan 

de officiële Kremlinlijn van ‘een speciale militaire operatie’. 

De sociale media hebben een nieuwe component aan het conflict toegevoegd.  

In de aanloop naar de invasie waren er al Russische troepenbewegingen langs 

de grenzen gedocumenteerd op sociale mediaplatforms zoals TikTok en Te-

legram. Toen de invasie van start ging zijn Oekraïense gebruikers van sociale 

media in realtime begonnen met het documenteren van Russische activiteiten 

in Oekraïne. Deze informatie heeft een enorm strategisch voordeel gehad voor 

Oekraïne en heeft het leger in staat gesteld Meta (Facebook en Instagram) te 

gebruiken om gegevens over Russische troepenbewegingen te verzamelen. 

Meta en andere platforms zijn door de Oekraïense strijdkrachten gebruikt om 

informatie over Russische operaties te verzamelen en gewapende drones en 

nieuwe generatie lichte antitankwapens (NLAW) te begeleiden ter verdedi-

ging van Oekraïne. Activiteiten die van oudsher werden uitgevoerd door het 

leger of inlichtingendiensten, kunnen nu worden uitgevoerd door iedereen 

met een smartphone en internettoegang. 

Hoewel een snelle informatiestroom zeker zijn voordelen heeft, zijn er een 

aantal uitdagingen die worden veroorzaakt door de toenemende inzet van 

informatieoorlogsvoering. Het grootste probleem is het omgaan met de 

overweldigende hoeveelheid beschikbare informatie die wordt verspreid op 

de sociale mediaplatforms met weinig tot geen analyse en het wordt steeds 

moeilijker, zo niet onmogelijk, om er snel genoeg doorheen te bladeren. Het 

scheiden van wat echt is en wat desinformatie is, is een nog moeilijker taak 

en de snelheid waarmee informatie zich op sociale media verspreidt, maakt 

dit nog uitdagender.

Sociale mediabedrijven hebben zelf moeite om dit veranderende landschap bij 

te houden. Meta (Facebook) heeft sinds het begin van het conflict minstens zes 

keer zijn inhoudsbeleid gewijzigd.  Deze wijzigingen hebben op verschillende 

tijdstippen bepaald wat voor soort inhoud is toegestaan op deze platforms en 

hebben geleid tot verwarring bij gebruikers en moderators, terwijl particuliere 

bedrijven proberen door deze complexe geopolitieke gebeurtenissen te navi-

geren, waarbij ze prioriteit geven aan hun eigen gevestigde belangen.



10

Veel van deze technologieën bevinden zich in de beginfase en er bestaat grote 

onzekerheid over de lange termijn gevolgen voor toekomstige conflicten. Het 

gebruik van sociale media als hulpmiddel voor het verzamelen van inlichtin-

gen kan zeer problematisch zijn. Hoewel Oekraïne informatie uit de sociale 

media heeft gebruikt in zijn verdediging tegen Rusland, zijn er een aantal 

incidenten geweest waarbij snode actoren en autoritaire staten de beschikbare 

informatie gebruikten om tegenstanders aan te vallen en afwijkende meningen 

het zwijgen op te leggen.

Bovendien bieden deze technologieën een platform voor autoriteiten om de 

verspreiding van informatie te controleren en te manipuleren. Door het we-

reldwijde bereik van sociale media heeft verkeerde informatie zich snel kun-

nen verspreiden. Een opmerkelijk voorbeeld in het begin van het conflict in 

Oekraïne was de wijdverspreide fakevideo van Zelensky die de Oekraïners 

opriep zich over te geven.

Hoewel de snelle informatiestroom een enorm potentieel biedt voor indivi-

duen om op de hoogte te blijven en met elkaar verbonden te zijn, mogen de 

uitdagingen die deze snelgroeiende technologieën met zich meebrengen niet 

over het hoofd worden gezien. Een van de voornaamste uitdagingen, de inzet 

van en strijd tegen desinformatie, fakenieuws, leugens en propaganda is het 

onderwerp van dit boek, dat een overzicht geeft vanaf het benutten van soci-

ale media voor propaganda tot de professioneel geleide informatieoorlog met 

inzet van Kremlintrollen. Deels gebaseerd op de beschikbare literatuur, deels 

door eigen onderzoek. 

 



11

1 .  d e s I n f o r m a t I e  a l s  c o c a ï n e

Aan Joeri Andropov, hoofd van de KGB en later secretaris-generaal van de 

Communistische Partij, waardoor hij de machtigste man van de Sovjet-Unie 

was, wordt de uitspraak toegeschreven dat desinformatie vergelijkbaar is met 

cocaïne. “Snuif het een of twee keer en het zal je leven niet veranderen. Maar 

als je het elke dag gebruikt dan word je een verslaafde, een ander mens.” 

Al eerder schreef Leo Trotski, de door Stalin uit de Sovjet-Unie verdreven 

revolutionair, zijn in 1932 verschenen boek ‘The Stalin School of Falsifica-

tion’ waarin hij de desinformatie en volgens hem vervalste geschiedschrijving 

in het land aan de kaak stelde. De bolsjewistische revolutie van 1917 werd 

een ingrijpende verandering over hoe er voortaan omgegaan zou worden met 

het verstrekken van informatie, met geschiedschrijving, met objectiviteit en 

nieuwsvoorziening. Alle eerdere ervaringen verbleekten bij de wijze waarop 

liegen, bedriegen en misleiden een bewuste keuze werd in de praktijk van de 

bolsjewistische speciale diensten. In de loop van een eeuw waren veel mensen 

van over de hele wereld, van pausen tot presidenten, van landen tot internati-

onale organisaties, getuige van de desinformatie vaardigheden van de Tsjeka/

GPOe/NKVD/KGB/FSB, zoals de organisatie achtereenvolgens heette, en de 

implementatie van actieve beïnvloedingsmaatregelen in dienst van het Rus-

sische buitenlands beleid.

Het gebruik van desinformatie als tactisch beïnvloedingswapen werd al geor-

ganiseerd in 1923, toen de adjunct-directeur van de GPOe, Józef Unszlicht, 

een speciale desinformatie-eenheid oprichtte om actieve inlichtingenoperaties 

uit te voeren. Unszlicht, geboren in Polen, was een van de oprichters van 

de Tsjeka en zag desinformatie als een uitgelezen kans om succesvolle aflei-

dingsmanoeuvres op te zetten in open westerse samenlevingen. Het plan voor 

de speciale desinformatie-eenheid werd op 22 december 1922 door Unszlicht 

en Roman Pillar beschreven in een brief aan het Politburo van Stalin. Daarin 

werd gesteld dat de speciale desinformatie-eenheid zich moest richten op het 

creëren en verspreiden van misleidende informatie. 



12

De beste manier om desinformatie op een geloofwaardige manier te versprei-

den was volgens hen het gebruik van de media van open samenlevingen. Sta-

lin en het Politburo keurden het voorstel goed en drongen er bij Unszlicht op 

aan met deze werkwijze door te gaan.

Het eerste opmerkelijke en succesvolle gebruik van desinformatie was Opera-

tie Trust. Deze liep van 1923 tot 1927 met als doel het Russische Witte Leger 

en monarchistische organisaties in ballingschap en buitenlandse inlichtingen-

diensten te misleiden met valse informatie over een omvangrijke verzetsor-

ganisatie, Trust, die zogenaamd opereerde binnen de Sovjet-Unie. De illusie 

van strijd tegen het Bolsjewisme hielp om vele anti-Sovjet emigranten (Boris 

Savinkov en Pavel Dolgoroekov) en buitenlandse  agenten (Sidney Reilly) 

naar Rusland te lokken, die vervolgens werden gearresteerd en geëxecuteerd. 

Operatie Trust werd gevolgd door een aantal andere bekende en minder be-

kende operaties die materiaal hebben opgeleverd voor honderden boeken. Een 

van de beste bronnen is de verzameling aantekeningen die Vasili Mitrokhin 

tijdens zijn 30 jaar als KGB-archivaris maakte voordat hij vluchtte naar het 

Westen in 1992. De historicus Christopher Andrew heeft op basis van deze 

aantekeningen twee dikke boeken geschreven: The KGB in Europe and the 

West en The KGB and the World, samen ook in het Nederlands verschenen als 

‘Het Mitrokhin Archief’. Een andere persoon die ook in dit verband genoemd 

kan worden is Ion Pacepa, een generaal van de Roemeense communistische 

speciale dienst Securitate, die in 1978 naar de VS vertrok. In 2013 publiceerde 

hij het boek Disinformation, waarin hij zijn eigen directe kennis gebruikte om 

licht te werpen op de creatie van valse verhalen, zoals het noemen van paus 

Pius XII als “Hitler’s paus” tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In de Sovjet-Unie werd desinformatie bijna een tak van wetenschap op zich 

en deze werd in de loop der jaren tot in de perfectie verfijnd. De term ‘desin-

formatie’ (дезинформация) werd voor het eerst gebruikt in de Grote Sovjet 

Encyclopedie in 1952. Volgens het boek is desinformatie vals nieuws dat in de 

media wordt verspreid met de bedoeling het publiek te misleiden. Daar werd 

aan toegevoegd dat dergelijke tactieken door het Westen tegen de Sovjet-Unie 

werden gebruikt. In woordenboeken in het Westen werd het begrip ‘desinfor-



13

matie’ pas aan het eind van de jaren 80 geïntroduceerd, waarbij de etymologi-

sche verklaring werd gegeven dat het woord was afgeleid van het Russische 

дезинформация (dezinformatsiya).

In het algemeen is het gebruikelijk dat inlichtingendiensten de taak hebben 

om op basis van verzamelde informatie de autoriteiten van een land te advi-

seren op het gebied van buitenlandse betrekkingen. Naast dit verzamelen van 

feiten omvatten de taken van de Russische buitenlandse inlichtingendienst 

echter ook het manipuleren van informatie. Dat gebeurde in de tijd dat de 

Sovjet-Unie bestond, maar het is van belang om te beseffen dat de val van de 

Sovjet-Unie daar niets aan heeft veranderd. De KGB werd opgesplitst en ge-

reorganiseerd onder de huidige naam FSB, maar haar taken bleven ongeveer 

hetzelfde. Het wantrouwen in het westerse systeem van waarden en veiligheid 

bleef bestaan.

In zijn boek Comrade J uit 2007 gebruikt Pete Earley bijvoorbeeld het verhaal 

van Sergei Tretyakov, een hooggeplaatste Russische officier van de inlichtin-

gendienst die in 2000 overliep toen hij bij de VN was, om te laten zien hoe 

Moskou doorging met actieve inlichtingen- en beïnvloedingsoperaties tegen 

de VS, zelfs in de jaren negentig, wat de vriendelijkste periode in de relatie 

tussen beide landen was. Tretyakov doet een tot nadenken stemmende uit-

spraak in het boek: “Ik wil Amerikanen waarschuwen. Als volk ben je erg 

naïef over Rusland en zijn bedoelingen. Je gelooft, omdat de Sovjet-Unie niet 

meer bestaat, dat Rusland nu je vriend is. Dat is het niet, en ik kan je laten zien 

hoe de SVR [de buitenlandse inlichtingendienst van Rusland – bvdp] zelfs 

vandaag nog probeert de VS te vernietigen en zelfs meer dan de KGB tijdens 

de Koude Oorlog deed.”

Dankzij de eindeloze mogelijkheden van internet kregen desinformatie en 

nationale propaganda een geheel nieuwe betekenis met de opkomst van de 

voormalige KGB-inlichtingendienst officier en FSB-directeur Vladimir Poe-

tin in 1999. De machinerie van de KGB werd gepolijst en ingezet om de im-

perialistische belangen van Rusland te dienen. De staat nam snel de controle 

over de media onder haar hoede en de belangrijkste televisiestations werden 

‘s werelds meest professionele propagandakanalen.



14

De autoriteiten richtten hun aandacht op informatiebeveiliging, wat snel zijn 

weg vond naar nieuwe strategiedocumenten. De details ervan werden bekend 

en berucht gemaakt door de Russische generaal en huidige chef van de gene-

rale staf, Valery Gerasimov, in de naar hem vernoemde doctrine.

De introductie van sociale media en de snelle ontwikkeling ervan zijn een 

ongekende goudmijn gebleken voor inlichtingendiensten. De verspreiding 

van desinformatie is in de wereld van vandaag aanzienlijk eenvoudiger dan 

bijvoorbeeld aan het eind van de jaren tachtig. Toen duurde het nog meer dan 

drie jaar voordat Operatie Infektion van de KGB erin slaagde een wereldwijd 

gerucht te verspreiden dat het hiv-virus afkomstig was van het biologische 

wapenprogramma van het Pentagon. Dit informatielek verscheen voor het 

eerst in een kleine pro-Sovjet krant in India, Patriot, op 17 juli 1983. Twee 

jaar later werd hiernaar verwezen door een populair Sovjet-weekblad, Litera-

turnaya Gazeta, als de bron van het verhaal. Van daaruit vond het zijn weg 

naar de voorpagina van een Britse tabloid en in april 1987 was het nepnieuws 

gepubliceerd door de reguliere media van meer dan 50 landen.

Ruim 30 jaar later ging het vele malen sneller. Aan de vooravond van de be-

slissende ronde van de Franse presidentsverkiezingen van 2017 werd de fa-

voriet, Emmanuel Macron, het slachtoffer van een massale hackaanval. De 

database van zijn e-mails en andere documenten ging binnen enkele minuten 

viraal op een file-sharing-service. In amper drie uur tijd werd het bericht zo’n 

47.000 keer gedeeld en een halve dag later was het wereldwijd trending op 

Twitter. Hoewel Rusland betrokkenheid heeft ontkend, bewijzen de cyberspo-

ren het tegendeel. In de jaren negentig klaagden verschillende westerse inlich-

tingendiensten al dat Rusland actiever was geworden dan tijdens de Koude 

Oorlog, maar dat bleef grotendeels onopgemerkt. Rusland was van de radar 

terwijl de focus lag op Afghanistan en het Midden-Oosten in het algemeen. 

Pas na de bezetting en annexatie van de Krim begon de westerse politieke elite 

Rusland als een bedreiging te beschouwen. Dit bracht ook de activiteiten van 

Moskou weer in het vizier van inlichtingendiensten.

In 1930 schreef professor Dmitry Manoeilsky van de Leninistische School 

voor Politieke Oorlogvoering in Moskou dat Rusland de meest progressieve 



15

vredesbeweging ter wereld aan het opzetten was om het Westen in slaap te 

wiegen. Ervan overtuigd dat een oorlog tussen de systemen communisme en 

kapitalisme onvermijdelijk was, dacht Manoeilsky dat “dwaze en decadente 

kapitalistische landen graag van de gelegenheid gebruik zullen maken om met 

ons samen te werken om hun eigen vernietiging te bewerkstelligen. Ze zul-

len elke gelegenheid aangrijpen om vrienden te worden. Zodra de vijand zijn 

waakzaamheid verslapt, zullen we ze met onze ijzeren vuist verpletteren.” 

Moskou zorgde goed voor zijn westerse aanhang. In de jaren tachtig kregen 

Franse communisten 24 miljoen dollar, terwijl Amerikanen 21 miljoen dollar 

ontvingen. Finse communisten kregen een royale beloning van 16,5 miljoen 

dollar voor hun pro-Russische opvattingen. Tijdens de laatste twee decennia 

van de Sovjet-Unie verdeelde Moskou meer dan 400 miljoen dollar aan derge-

lijke uitkeringen over de hele wereld, voornamelijk aan communistische be-

wegingen. Maar ook vandaag gaat de strijd om de gunsten in het Westen nog 

door, zij het vanuit zeer gewijzigde politieke opvattingen. De nieuwe klanten 

van Rusland zijn voornamelijk extremistische krachten van zowel verstard 

stalinistisch links als (extreem)rechts, en door hen te steunen probeert Mos-

kou de integriteit van de Europese Unie en de NAVO te verzwakken, de in-

terne stabiliteit van hun lidstaten te verstoren en de omstandigheden te creëren 

voor een Finlandisering van Europa.



16



17

2 .  B r I g a d e s  va n  ‘ e x p e r t s ’

Zoals in het vorige hoofdstuk aangegeven werden de sociale media een 

goudmijn voor inlichtingendiensten waar het gaat over verspreiding van nep-

nieuws, desinformatie en propaganda. Sinds de opkomst van die sociale me-

dia zien we ook een geweldige toename van het aantal ‘experts’ op talloze 

gebieden. Hun bijdragen leveren meestal oninteressante discussies op, omdat 

zowel de ‘experts’ als degenen die op hun beweringen reageren al bij voorbaat 

overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Voor sommige van die ‘experts’ zijn er 

zelfs nieuwe benamingen aan het taalgebruik toegevoegd. Het gaat dan om 

de Russische trollen, ook Poetintrol, Kremlintrol of Kremlinbot genoemd. Zij 

maken deel uit van hele brigades die zich op de sociale media manifesteren 

als politieke commentatoren en kritische opmerkingen van anderen pareren, 

dat alles ten dienste van de Russische regering en de politiek van Poetin. Een 

aantal van hen levert dat zelfs een betaalde functie op. Zij verschijnen inter-

nationaal op politieke blogs, op internetforums en de overige ‘sociale’ media 

als Facebook, Twitter, Instagram. Hun voornaamste taak is om middels des-

informatie pro-Russische propaganda naar voren te brengen en het beleid van 

Poetin zo’n beetje de hemel in te prijzen. Tijdens de sinds februari 2022 voort-

durende oorlog die Poetin begon tegen Oekraïne werd een verhoogde activi-

teit van trollen waargenomen op veel sociale platforms waarbij desinformatie 

werd verspreid over de voortgang van de zogenaamde ‘speciale militaire ope-

ratie’. De kunst daarbij was om zoveel mogelijk identieke desinformatie via 

zoveel mogelijk bronnen te verspreiden zodat de geloofwaardigheid toenam.  

De allereerste Kremlintrollen waren nauw verbonden aan een organisatie die 

Internet Research Agency heet, een in Sint-Petersburg gevestigd bedrijf onder 

leiding van Jevgenij Prigozjin, een trouwe bondgenoot van Poetin. In 2016 

werd Prigozjin al beschuldigd van inmenging in de Amerikaanse presidents-

verkiezingen toen Donald Trump aan de macht kwam.

De oudste gedocumenteerde optredens van trollen stammen uit april 2003 en 

worden beschreven in het artikel “Het virtuele oog van Big Brother” van de 

Franse journaliste van Russische afkomst Anna Poljanskaja, dat ze schreef 

samen met Andrej Krivov en Ivan Lomako, en werd gepubliceerd op Vestnik 



18

Online. In het artikel wordt aangegeven dat oorspronkelijk de bijdragen aan 

forums op Rusnet, het Russische internet, vooral liberale en democratische 

waarden weerspiegelen, maar dat er na 2000, vanaf het aan de macht komen 

van Poetin, de omslag plaatsvindt naar totalitarisme. Deze omslag is volgens 

de auteurs het gevolg van het feit dat vanaf dat moment pro-Russische com-

mentatoren afkomstig zijn uit kringen van de Russische staatsveiligheidsdien-

sten. In een latere studie, uitgevoerd in opdracht van de Britse regering, wordt 

duidelijk gemaakt hoe het bewind van Poetin tracht de publieke opinie op 

sociale media te manipuleren, waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van 

de mogelijkheden die kranten en tijdschriften op internet bieden om op hun 

publicaties te reageren. Vaak is het daarvoor nodig om zich te laten registre-

ren, waarvoor de trollen zich bedienen van een groot aantal aliassen of valse 

identiteiten, die soms zelfs worden gestolen van nietsvermoedende internet-

gebruikers.

Door de Russische tak van de internationale hackersgroep Anonymous werden 

begin 2012 een groot aantal e-mails gepubliceerd, afkomstig van de leiding 

van de pro-Poetin jongerenorganisatie Nashi (‘De onzen’). Onderzoek van 

de e-mails toonde aan dat de groepering, soms in het Westen ook cynisch de 

Poetin-Jugend genoemd, zich bezighield met een reeks van activiteiten als 

het commentaar leveren op kritische berichten over Rusland en Poetin, het 

betalen van bonussen aan degenen die dergelijke commentaren schreven en 

het bijhouden van blogs. Uit de e-mails bleek dat leden van ‘trollenbrigades’ 

85 roebel (toen circa 3 Euro) of meer per geleverd commentaar ontvingen, 

mede afhankelijk van de hoeveelheid respons die het commentaar opleverde. 

In sommige gevallen waren er zelfs bedragen van 600.000 roebel (21.000 

Euro) uitbetaald voor levering van honderden commentaren op voor Rusland 

negatieve berichtgeving op internet. Behalve leden van de ‘trollenbrigades’ 

werd ook een aantal veelgelezen bloggers betaald voor het naar voren schui-

ven van standpunten van de Russische machthebbers.

Freedom House, een Amerikaanse NGO, die onderzoek doet naar democratie, 

politieke vrijheid en mensenrechten, publiceert een jaarlijkse rapportage over 

deze onderwerpen. Het is een instelling zonder winstoogmerk, die echter wel 

wordt gefinancierd door de Amerikaanse overheid, maar ook door donaties. 



19

In het rapport uit 2013 over de vrijheid in de wereld, waarin onder meer de 

persvrijheid en de vrijheid van het internet aan de orde komen, meldt Free-

dom House dat in 22 van de 60 onderzochte landen er sprake is van betaalde 

commentatoren die standpunten van regeringen verdedigen door op internet 

discussies te manipuleren. Daarin wordt volgens het rapport door Rusland, 

samen met China en Bahrein, al enkele jaren het voortouw genomen. In dat-

zelfde jaar deden Russische journalisten onderzoek naar het bovengenoemde 

Internet Research Agency (IRA) in Sint-Petersburg, waar op dat moment 

minstens 400 mensen werkzaam waren. Zij ontdekten dat de IRA jonge men-

sen als “Internet operators” in dienst nam en hen betaalde om pro-Russische 

commentaren op sociale media te publiceren, maar ook items gericht tegen 

Aleksej Navalny, de Amerikaanse politiek en cultuur en het ‘gedegenereerde 

Westen’ in de meest brede zin, met een voornaam accent op verdorvenheid, 

het ontbreken van normen en waarden, homoseksualiteit.

Steeds meer media besteedden aandacht aan de pogingen van de Russische 

regering om door de verspreiding van desinformatie de publieke opinie naar 

haar hand te zetten. In 2014 en 2015 werd er onderzoek gedaan door journa-

listen van oppositiekrant Novaja Gazeta en het Institute of Modern Russia, 

een politieke denktank gevestigd in New York. Het instituut werd in februari 

2010 opgericht door mensenrechtenexperts en experts op het gebied van de 

internationale betrekkingen tussen de Verenigde Staten en Rusland. Aanlei-

ding voor deze onderzoeken was de sterk toegenomen activiteit van Krem-

lintrollen ten gevolge van het begin van de oorlog met Oekraïne in 2014 (het 

ontstaan van de twee republiekjes in het oosten van het land en de annexatie 

van de Krim) en de moord op Boris Nemtsov, prominent politicus van de op-

positie. Zo werd ontdekt dat er rond Twitter een heel netwerk van trollen was 

opgebouwd die over ruim 20.000 accounts van fakegebruikers beschikte om 

desinformatie te verspreiden over de moord op Nemtsov en de gebeurtenissen 

rond de “Volksrepubliekjes” Donetsk en Loegansk (DNR en LDR) in het oos-

ten van Oekraïne. Volgens een bericht in het Britse dagblad The Guardian zou 

de inzet van trollenbrigades om de politiek van Poetin te promoten inmiddels 

een miljoenenoperatie zijn. De krant noemde de inzet van talloze trollen een 

belangrijk onderdeel van een gecoördineerde psychologische oorlogsvoering. 

Maar ook de inzet van nietsvermoedende buitenstaanders droeg vaak bij aan 



20

het succes van een publiciteitscampagne door Kremlintrollen. Zo stuurde Do-

nald Trump, toen hij president van de VS was, op Twitter een bericht rond dat 

hij had gekopieerd van een Russische fake account. In 2017 werd door NBC 

News bekendgemaakt dat hij een van de bijna 40 beroemdheden en politici 

was die, samen met zo’n 3000 nieuwssites, regelmatig berichten had gedeeld 

die afkomstig waren van accounts van Russische Kremlintrollen. “Webbri-

gades van Kremlintrollen plaatsen soms wel honderden commentaren op een 

dag waarin ze kritiek uitoefenen op Russische oppositiefiguren en de politieke 

machthebbers in Moskou voortdurend prijzen,” stelt het Russia Country re-

port Freedom on the Net 2014. Commentatoren reageren eveneens op discus-

sies over onderwerpen die in Rusland taboe zijn, zoals de historische rol van 

Jozef Stalin, de politieke oppositie, dissidenten als Mikhail Khodorkovsky, 

vermoorde journalisten, en kwesties rond internationale conflicten of riva-

liteiten met landen als Estland, Georgië en Oekraïne, maar ook met de bui-

tenlandse politiek van de Verenigde Staten en de Europese Unie. Om niet te 

veel op te vallen en verdenking van de betrokkenheid van trollen te voor-

komen worden de politieke commentaren geplaatst tussen neutrale berichten 

over bijvoorbeeld reizen, muziek, koken of huisdieren. De invloed die deze 

Kremlintrollen hebben op de publieke opinie is over het algemeen niet erg 

groot, maar zij zorgen er wel voor dat sommige discussieforums hun belang 

verliezen omdat mensen ophouden te reageren op de berichten van de trollen, 

aangezien die voortdurend een agressieve, vijandelijke sfeer creëren tegen de-

genen die kritisch reageren op hun beweringen. Trollen reageren op bepaalde 

berichten met een stortvloed aan modder en beledigingen. Dat maakt het voor 

velen betekenisloos om nog ergens op te reageren. Volgens een onderzoek dat 

werd uitgevoerd door de BBC op basis van een aantal gelekte documenten 

zouden de activiteiten van Kremlintrollen strikt gereguleerd zijn middels een 

reeks van richtlijnen. Elk bericht dat op een blog wordt gepubliceerd zou, 

volgens de gelekte files, niet minder dan 700 tekens moeten omvatten als het 

overdag wordt geplaatst, terwijl berichten in de nacht uit niet minder dan 1000 

tekens moeten bestaan. Het gebruik van afbeeldingen en sleutelwoorden in 

het bericht en de kopregel wordt ook aanbevolen. Een aantal te gebruiken 

sleutelwoorden staat vast, waaronder Oekraïne, de Russische binnenlandse 

oppositie en de relaties met het Westen. Op een gemiddelde werkdag zouden 


